Alle particuliere nieuwsberichten

Wanneer u als ontwikkelaar of corporatie een licentie met KoopStart heeft afgenomen is dat het begin om woningen voor kopers betaalbaar te maken. Maar welke stappen zijn er nodig voordat de woningen daadwerkelijk in de verkoop kunnen met KoopStart en welke rol heeft OpMaat daarin? Wij staan voor u klaar als u met KoopStart aan de slag gaat en ook daarna!

Training

Vanuit OpMaat geven wij een training aan alle of al uw medewerkers over de ins- en outs van KoopStart en gaan o.a. in op de zaken waar rekening mee gehouden moet worden als u een project ontwikkelt met KoopStart. Hoe gaat het in zijn werk, welke overeenkomsten zijn er, welke keuzes maakt u, welke korting geeft u, zijn er afspraken met de gemeente waar rekening mee gehouden moet worden?

Notaris

In een onlinebijeenkomst met de notaris van het nieuwbouwproject, bespreken we de toepassing van KoopStart in het betreffende project. En we wijzen op de zaken waar rekening mee moet worden gehouden bij het opstellen van de akte vestiging erfpacht door de notaris.


Uitleg aan taxateurs

Er zijn instructies beschikbaar voor de taxateurs over de wijze waarop zij de woningen moeten taxeren die met KoopStart verkocht gaan worden. Indien gewenst geven wij online of telefonisch nog extra uitleg.


Toetsing contracten

Voordat een project woningen in de verkoop kan, controleren wij de concept koopovereenkomst, de concept akte vestiging erfpacht, indien van toepassing de splitsingsakte en de taxatierapporten die naar ons zijn gestuurd. Zo weet u als ontwikkelaar dat de woningen gereed zijn om met KoopStart te verkopen. Vanwege het protocol tussen Stichting OpMaat en de Belastingdienst d.d. 9 februari 2015, is het niet nodig om het project ter nadere toetsing voor te leggen aan de Belastingdienst. Zo kunt u ervan uitgaan dat de eigenwoningregeling van toepassing is.

Makelaarstraining

Wij geven training aan de verkopende makelaar. Deze krijgt uitleg van KoopStart, hoe werkt de verkoop, de doorverkoop en hoe verloopt de tussentijdse afrekening? En welke uitleg en informatie geef je aan potentiƫle kopers zodat deze een goede keus kunnen maken?

Volledige service

OpMaat staat klaar voor u als u met KoopStart aan de slag gaat. Maar ook daarna kunt u altijd gebruik maken van alle actuele informatie op het Servicenet en bellen met onze helpdesk. En heeft u vragen over de opties voor extra service, zoals begeleiding bij de doorverkoop of bij tussentijdse afrekening door de kopers? Dan kijken we in overleg hoe we u kunnen helpen!

Gerelateerde nieuwsartikelen

Fair value-verhouding per 1 januari definitief naar 1:1

Het ministerie van BZK heeft definitief besloten om de fair value-verhouding voor verkoop onder voorwaarden per 1 januari 2024 aan te passen naar...

Lees meer

Extra services: afrekening en omzettingen KoopStart

Een omzetting van een KoopStart-woning? Wij kunnen het hele traject van begin tot eind voor u uit handen nemen.

Lees meer